Birah

Benarkah ‘karya mendahului sikap’ ? Pernyataan ini ditemukan dalam satu ruangan komen fb oleh mantan penyunting majalah. Seperti ada kesamaan, atau kalaupun tidak, menghampiri dengan ‘kematian pengarang’ Roland Barthes itu. Tak ada masalah kalau kita tak mengenal langsung sosok peribadi penulis yang kita minati. Kadang, itu lebih baik.

Sitok Sngerenge, penyair Komunitas Salihara dan terkenal di Indonesia itu pun terkantoi menghamilkan seorang mahasiswi sedang dia sudah beristeri. Begitu juga banyak penulis2 di luar negara yang soal moralnya tidaklah seindah yang dibayangkan pembacanya. Ini, sambil membaca karya mereka, mungkin kita boleh ambil mudah sebab kita tak mengenal dekat mereka.

Saya juga ada mendengar dari mulut penulis2 yang bercerita perihal penulis lain yang dianggap ‘lejen’ itu, tidaklah semenggah mana perangainya. Ada yang birah dan suka mengusik penulis muda, bergurau gatal dan kadang, berbaur lucah. Ada yang suka meminta-minta duit atas nama peruntukan tapi kemudiannya entah hilang ke mana bersama duit itu. Ada yang menganjurkan kursus pada penulis baru, kenakan bayaran dan berjanji akan terbit karya mereka lepas tu lesap entah ke mana. Mujurlah saya tidak rapat dengan mereka ini.

Kita sekadar mendengar cerita tentangnya beredar di tv dan tulisan jadi ia tidak terasa sangat. Kalau kamu seperti saya, apabila mendengar dari mulut mangsa sendiri, bagaimana nak baca karyanya tanpa prejudis?

3 thoughts on “Birah”

  1. Entah. Macam Kemala. Aku baca je buku puisi dia, dan perasan dia pun ada sumbangan tersendiri dalam penciptaan kata-kata. Tapi sejak konsisten baca DS, kolum tu, makin lama makin pudar pulak keinginan

      1. Benarr. Esei2 ternow Kemala kat DS tu sangatlah… meh. Dulu tak macam tu pun esei dia. Faktor usia kot atau pembacaan dia dah perlahan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s